Het moment ertussen

Het moment ertussen

Wo 25/05 - Delft

Kadmium

10:00 - 17:00


Coen Dekkers beoefent twee disciplines: straat- en modelfotografie. Op het eerste gezicht zijn dat tegenstrijdige genres, maar voor hem zijn de wilde straat en de gereguleerde studio vergelijkbare jachtterreinen. In beide gevallen laat hij zich intuïtief leiden door het moment. Zijn camera zigzagt door de lucht en schampt daarbij gebouwen en voorbijgangers. Als een insect nadert hij het model tot dicht op de huid, maar op het laatste moment deinst hij ook weer terug.


Uit dit dwalende camerawerk kiest hij achteraf twee verwante beelden. De kortst mogelijke film, zou je kunnen zeggen, maar Dekkers is niet op zoek naar een afgerond verhaal. Wat er door de interactie tussen twee beelden wordt onthuld, is net zo geheimzinnig als de befaamde blow-up in de gelijknamige film van Michelangelo Antonioni. Een korte hapering in tijd en perspectief – het moment ertussen – is zwanger van mogelijke verhalen. Zodra de kijker iets gaat vermoeden, schrijft hij onbewust zijn eigen scenario.


Je ziet hoe een hand afdwaalt, een oog opengaat, een hoofd verdraait. Hoe de hoek van kijken en de achtergrond verandert. Bijna alle fotografen ter wereld kiezen uit dergelijke series het beste, het meest karakteristieke, het beslissende moment en schrijven ons zo eigenlijk voor wat wij moeten denken. Coen Dekkers zoekt die vorm van regie niet. Hij zoekt het ongrijpbare. Hij zoekt wat ons telkens weer ontglipt. Hij zet twee momenten naast elkaar die an sich niet zo bijzonder zijn, die vaak ook niet voldoen aan geaccepteerde esthetische criteria, maar die samen toch iets vastleggen: het verholen, het ongecensureerde, het niet geposeerde, het zelden of nooit geopenbaarde leven dat zich nauwelijks laat betrappen. Alles draait om de vraag of ons een diepere werkelijkheid ontglipt.


 

Terug