Concert Ciconia Consort 'Glas en staal'
Wo 02/10 - Amsterdam
Concertgebouw
20:15 - 22:15
Glas en staal, geloof in een nieuwe wereld
In het programma Glas en Staal, geloof in een nieuwe wereld neemt het Ciconia Consort u mee naar de Belle Époque. Een periode van grote ontdekkingen, zowel geografisch als op het gebied van de techniek. En van wereldtentoonstellingen, waar het publiek kennismaakt met uitvindingen uit alle landen van de wereld. Elektriciteit, telefonie, auto en vliegtuig, veranderden in korte tijd het leven.
De muziek uit die tijd verklankt de sfeer van optimisme en vernieuwing van de Belle Époque. Wereldtentoonstellingen waren een directe bron van inspiratie. Zo kon je tijdens de ‘Grande Exposition’ in Parijs in 1889, kijken en luisteren naar Javaanse dans en gamelanmuziek, en muzikaal theater uit Vietnam en Egypte. André Caplet, componist van ‘Conte Fantastique’ gebruikte Oosterse klanken in zijn composities. In de Wajanglegende van Constant van de Wall, klinken gamelan-klanken, gespeeld op strijkinstrumenten.
Ook George Antheil werd gefascineerd door de techniek. Hij verwerkte nieuwe uitvindingen zoals elektriciteit en de propeller, in zijn muziek. Zijn vriend de dichter Ezra Pound noemde machines muzikaal, vanwege hun beweging en energie. Ook liet Antheil zich inspireren door de glamour- en jazzcultuur van Hollywood. Zijn Serenade for String Orchestra is daar een voorbeeld van.
Soliste is de Franse harpiste Alexandra Bidi, prijswinnares in de ARD Musikwettbewerb 2023. Zij soleert in Conte Fantastique aprés ‘Le Masque de la Mort rouge’ van André Caplet, een leerling van Claude Debussy.
Programma
FREDERICK DELIUS (1862-1934) – Aquarelles for string orchestra (1917), arr. Eric Fenby
GEORGE ANTHEIL (1900-1959) – Serenade for string orchestra (1948)
CONSTANT VAN DE WALL (1871-1945) – Wajanglegende (1925)
ANDRÉ CAPLET (1878-1925) – Conte Fantastique après ‘Le Masque de la Mort rouge’ for harp & string orchestra (1919)
GUILLAUME LEKEU (1870-1894) – Adagio (1891)
MAURICE RAVEL (1875-1937) – Petite Symphonie à cordes (1903), arr. Rudolf Barshai